מהי נוסטלגיה ואיך היא עוזרת לנו?

זמן קריאה: 2 דקות
נוסטלגיה

המונח ׳נוסטלגיה׳ נגזר מהמילים היווניות ׳נוסטוס׳ (חזרה) ו׳אלגוס׳ (כאב). עד לתחילת המאה ה-19, מונח זה היה קשור לדיכאון ורק ב-1979 הוא הוגדר מחדש באור חיובי יותר שהפריד בינו לבין געגועים הביתה.

נוסטלגיה נחשבת היום לכמיהה סנטימנטלית לעבר, המעוררת תחושות של עונג עם נופך של עצב. נוסטלגיה מתרכזת בדרך כלל בעצמי או בקרובי המשפחה ובחברים הקרובים. למרות שנוסטלגיה מתמקדת בדרך כלל באירועי עבר חיוביים – למשל, ההתרגשות במסיבת יום ההולדת בגן או בטקס חלוקת המתנות לילדים בגן לסוף השנה לפעמים הי קשורה לזיכרונות לא נעימים כמו אכזבה ואובדן.

איך הנוסטלגיה עובדת?

כשאתם חשים נוסטלגיה, המון דברים מתרחשים במערכות הזיכרון והתגמול במוח שלכם. המדענים יודעים שהפעילות הקשורה לנוסטלגיה מתרחשת במספר מערכות במוח הפועלות יחד כדי ליצור נוסטלגיה, אבל הם לא יודעים להסביר כיצד בדיוק זה קורה.

על פי מחקר שנערך ב-2013, שתי תפיסות התפתחו בקשר לנטייה לנוסטלגיה:

  • תפיסה חברתית. תפיסה המתמקדת בהיבט החברתי של הנוסטלגיה שגורם לאנשים לחוות מחדש זיכרונות משמעותיים שקשורים לחוויות חברתיות.
  • חוסר הסתגלות. תפיסה הגורסת שנוסטלגיה יכולה לסמן דיכאון וחוסר יציבות רגשית הנובעים מקושי להתמודד עם דרישות הבגרות.

היום, הנוסטלגיה נתפסת בדרך כלל כרגש חיובי עם יתרונות רבים לבריאות שלנו.

מהם יתרונות הנוסטלגיה לבריאות?

הנוסטלגיה מתמקדת אמנם באירועי העבר אבל היא מספקת דלק לעתיד. נוסטלגיה מעוררת רגשות, מעודדת התנהגויות והשגת מטרות, שמצדן עשויים להשפיע לטובה על היבטים שונים בחיים, לדוגמה:

רגשות. נוסטלגיה יכולה לעורר מצבים רגשיים חיוביים רבים, ולשפר את האופטימיות, ההשראה, ההערכה העצמית ותחושות שונות של נעורים ומשמעות.

התנהגות. נוסטלגיה יכולה להעניק מוטיבציה משמעותית ואף להניע אתכם לפעולה. אחד המחקרים מצא שאופטימיות לגבי בריאות הגוף שמקורה בנוסטלגיה, הביאה לשיפור הפעילות הגופנית.

קוגניציה חברתית. נוסטלגיה יכולה לעודד אתכם לפתור סכסוכים בין אישיים, להתחבר מחדש לחברים מהעבר ולהשקיע במערכות היחסים החשובות לכם. ניתן לומר שהנוסטלגיה יכולה לחזק תחושות הקשורות לחיבורים החברתיים החיוניים לחוויה האנושית.

יצירתיות. מחקרים מצאו שנוסטלגיה מטפחת את היצירתיות. משתתפי המחקר עסקו בכתיבת פרוזה. המחקר מצא שהנחקרים הפגינו יצירתיות רבה יותר לאחר שחוו נוסטלגיה. הפתיחות לחוות דברים, היא זו שקבעה את המידה שבה הנוסטלגיה השפיעה על רמות היצירתיות של המשתתפים.

כעת, כשאנחנו מבינים את השפעת הנוסטלגיה על הבריאות שלנו, נשאלת השאלה: האם יתר נוסטלגיה עלול להזיק לבריאות?

האם הנוסטלגיה בריאה לנו?

כמו רגשות אנושיים אחרים, אם תתנו לנוסטלגיה להשתלט עליכם, היא כנראה תפגע בכם. אחרי הכול, קשה מאוד לחיות בהווה כשאתם מבזבזים זמן רב על נוסטלגיה, רק כדי לשוב ולחיות מחדש את ׳רגעי התהילה׳ בשנים עברו. אבל כל עוד אתם שומרים על אחיזה בהווה וציפיה לעתיד, הנוסטלגיה יכולה להיות בת בריתכם הנאמנה!

מאמר זה נכתב בשיתוף שופ פור קידס >> https://shop4kids.co.il/

 

שתפו את הכתבה
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים
תל אביב מזג אוויר
כל התחומים הכי מעניינים
כל הנושאים שמעניינים אתכם במקום אחד

רוצים לפרסם באתר?

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!